Як писали класики (а ти нєт)

29. "Як писали класики" Ростислав Семків 
(українською, паперова, нон-фікшн)

Є кілька типів нон-фікшена, які я люблю ніжно. Це медичичний науч-поп і все, що стосується пиьма і читання. Тож від цієї книжки я чекала багато: не стільки порад, скільки задоволення, підвищеного градусу мотивації до читання і серйозного збільшення списку хотілок. Але сталося якось не так.

як писали класики


Це аналіз "секретів" творчості шести письменників і однієї письменниці. Власне, вони цими секретами самі ділилися в окремих книгах або есеях, а Семків зібрав це все разом, витиснув водичку і ... позбавив індивідувальності. Я постійно думала: от, у Кінга теж таке було (при чому я про це думала в кожному розділі). Але якщо слухаючи Кінга мені правда хотілося сісти і почати писати художні твори, просто щоб спробувати його рецепти, то тут мені якраз натхнення не вистачило. Прямої мови не вистачило, живішого "спілкування" з самим письменником.

Трохи ідей, які все ж зачепили: 

1. Коли Агата Крісті писала, її харила будь-чия присутність, навіть улюблена донька заважала концентрації думки.
І я можу її зрозуміти.

2. Якщо хочеш писати добре, треба робити це регулярно. (хелоу, Кеп). Крісті, наприклад, навіть змушує себе, бо "задоволення приходить вже опісля". Бредбері за 10 років накатав 3 млн слів, це більше 10 000 сторінок. Казав, "Музу треба тримати в формі".
Це стосується не тільки художньої літератури, а будь-яких текстів.

3. Хочеш писати - читай. Багато і хай навіть хаотично. Намагатися потім слідувати улюбленим - це нормально. Так само все одно не напишеш.

4. Література - це: психотерапія (для Агати Крісті і Курта Воннегута. Останній казав в інтерв'ю: "в одному письменникам щастить - пишучи, вони кожного дня лікують свої свої психічні хвороби" ). Але також наркотик (Льйоса: не починайте писати, це викликає залежність)

5. Мотивація. За Оруелом: відвертий егоїзм (боротьба за безсмертя), естетичний екстаз, історичний імпульс (показати свою епоху) і політична мета (наявність активної позиції). За Воннегутом: "пишуть, щоб пережити мить екстазу, читають - теж".
За Льйосою: писати починають коли світ довкола не подобається, хочеш кращої дійсності, створюєш її в своїй уяві.
За Еко: письменництво дає безмежну владу

Я не згадую в огляді Кундеру, бо мені дуже сумно було про нього читати. Він в моїй пам'яті ще відносно свіжий. І геть не такий, як тут написано. Добре що в цій книжці нема Кортасара, про якого я не пам'ятаю нічого крім безмежного щастя. Здається, розбору його тим, хто знає як це робити, я б не пережила.

Тепер непогано б прочитати першоджерела, книжки про писання самих письменників. Бо ті цитати, які тут вставлені саме з книг - абсолютно прекрасні. Наприклад, Умберто Еко (якщо не помиляюсь)

"Отже, беремо охоплений пожежею Константинополь, юного брехуна, німецького імператора, кілька азійских монстрів - і виходить роман" 
Але не зразу. Пізніше. Мабуть.
Головний висновок із цього всього - байдужі не стають письменниками.
Головний висновок для наступного читання: вибирати першоджерела.



Коментарі

Популярні публікації